KawePale w podróży cz. 5 Chiny vs ZEA

January 2, 2020
KawePale Palarnia Kawy | [object Object] , 2020-01-02T17:38:13.000Z

Jeśli chodzi o kulturę kawy, można by pomyśleć, że Chiny i Zjednoczone Emiraty Arabskie nie mają ze sobą nic wspólnego. Jednak w obu krajach popyt na kawę najwyższej jakości gwałtownie rośnie i mieliśmy okazję przekonać się o tym na własne oczy. Postanowiliśmy więc podsumować nasze dotychczasowe podróże i porównaliśmy sytuację na rynku kawy specialty w Chinach i ZEA.

Zarówno Chiny, jak i ZEA znane są z niewyobrażalnie szybkiego rozwoju obszarów miejskich. Zdjęcia „przed i po” takich miast jak Szanghaj czy Dubaj na przestrzeni 20-30 lat zapierają dech w piersiach. Drapacze chmur są prawdopodobnie najbardziej spektakularnymi dowodami wzrostu gospodarek, ale my zauważyliśmy jego skutki również na rynku kawy. Szybka urbanizacja oznacza zmianę stylu życia, a kawa okazuje się jego integralną częścią.

Kultura parzenia herbaty w Chinach sięga czasów starożytnych, ale picie kawy to stosunkowo nowa rzecz. Konsumpcja kawy w Chinach rośnie o 20% z roku na rok – są to 2 pkt procentowe powyżej światowej średniej. Biorąc pod uwagę, jak ogromna jest chińska gospodarka, jest to gigantyczna różnica. Sytuacja jest bardzo obiecująca także w ZEA. Sprzedaż w tamtejszych kawiarniach rośnie w tempie 70. procent (!) rocznie (Gulf News). W Dubaju i Abu Dhabi kawę coraz częściej podaje się tak jak piwo – na zimno, w butelce lub z kranu. Tempo zmian powoduje, że międzynarodowe marki wydają się coraz mniej konkurencyjne w stosunku do palarni rzemieślniczych. Kosmopolityczni konsumenci potrzebują po prostu czegoś bardziej wyszukanego i jednocześnie dostosowanego do ich gustów.

Chociaż zarówno rynek chiński, jak i ZEA mają ogromny potencjał, istnieją pewne zasadnicze różnice, które musieliśmy wziąć pod uwagę, aby skutecznie eksportować nasze produkty. Zauważyliśmy, że w Szanghaju jest wiele popularnych kawiarni parzących kawę specialty, ale więksi kupcy nie wiedzą o istnieniu tego segmentu. W Dubaju i Abu Dhabi było odwrotnie – hurtownicy wiedzieli co produkujemy, ale, co zaskakujące, nie ma tam jeszcze tylu kawiarni, co w Szanghaju. Te informacje miały kluczowy wpływ na sposób w jaki wchodziliśmy na poszczególne rynki.

Kolejną istotną rzeczą były oczywiście różne gusta. Chińczycy są przyzwyczajeni do zupełnie innych smaków, więc naturalnie preferują inne rodzaje kaw. Podobnie jest w przypadku Zjednoczonych Emiratów Arabskich – cold brew jest sezonowym, alternatywnym napojem w Europie, ale ze względu na ciągły upał pije się go na co dzień w krajach Zatoki Perskiej. Rzemieślniczy charakter naszego procesu palenia sprawia, że jesteśmy bardziej elastyczni. Możemy dzięki temu konkurować z masowymi producentami.

Przewrotnie, globalizacja zdaje się utrudniać międzynarodowym koncernom zdobywanie nowych rynków i dyktowanie trendów. Konsumenci kosmopolityczni zaczynają pytać skąd pochodzi kawa którą piją, jak została wyprodukowana i kim są ludzie stojący za marką. Łatwiej jest odpowiadać na te pytania współpracując z mniejszymi, ale bardziej zaangażowanymi producentami.

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.

otherPosts

KawePale Palarnia Kawy
05/25/2020
blog, Coffee, English Blog

Arabica vs Robusta coffee

What counts the most for true coffee gourmets is a distinctive, deep taste and aroma. We can distinguish Arabica and Robusta among the most popular types of coffee. However, each coffee is different in terms of taste, fragrance or caffeine content. What are the most important differences between Arabica and Robusta? Arabica Arabica coffee, or […]

readMore
KawePale Palarnia Kawy
05/11/2020
blog, Coffee, English Blog

Is coffee healthy?

Sooner or later, every coffee lover will confront the statement that consuming coffee in large quantities is harmful. What’s the truth? Is coffee healthy or not? Benefits of drinking coffee A huge amount of myths have arisen about whether coffee is healthy or not. So let’s get to know the advantages of drinking coffee. Which […]

readMore
KawePale Palarnia Kawy
01/02/2020
blog, English Blog

Specialty coffee boom in China and UAE as seen by craft producers from Europe

When it comes to coffee culture, one would think that China and the United Arab Emirates have nothing in common. Recent hype among Chinese upper-middle class doesn’t compare to a centuries-long tradition of brewing coffee in the Arab world. However, in both countries, demand for the highest quality coffee grows rapidly and big brands will […]

readMore
KawePale Palarnia Kawy
12/14/2019
blog, English Blog

Specialty coffee at SIAL Middle East 2019 expo. Event highlights by roastery KawePale

Good coffee is not good enough anymore. The recent boom on the specialty coffee market was clearly visible at SIAL Middle East 2019 – one of the biggest and most important food industry events in the region. The current situation on the market is especially promising for smaller, craft roasteries, such as KawePale, who shared […]

readMore